Home arrow Nieuws arrow Belangenbehartiging arrow Opleidingen (bedrijfs)brandweer

Opleidingen (bedrijfs)brandweer PDF Afdrukken E-mail

Als belangenvertegenwoordiger op het gebied van calamiteitenbeheersing is het belangrijk dat Stichting CaBO zich laat informeren over en betrokken is bij ontwikkelingen in brandweeropleidingen voor bedrijven. Stichting CaBO heeft hiertoe overleg gehad met onder meer VNCI, Deltalinqs en het Ministerie van BZK.

Vanuit het ontwerpbesluit Veiligheidsregio’s en het ontwerpbesluit Personeel Veiligheidsregio’s (beiden uitwerkingen van het wetsvoorstel Veiligheidsregio’s)  krijgt de brandweeropleiding een andere vorm en worden specifiek opleidingen voor een aantal bedrijfsbrandweerfuncties benoemd. Bekeken moet worden wat voor bedrijven de consequenties zijn van aansluiten bij deze opleiding en mogelijke alternatieven. In ieder geval zal Stichting CaBO gedurende dit traject aandacht blijven vragen voor de kwaliteit en betaalbaarheid van opleidingen en voor betrokkenheid van bedrijven danwel vertegenwoordigende instanties.

Overigens komen de ontwerpbesluiten medio juni in de voorhangprocedure in de Tweede Kamer en zullen derhalve dan ook bij de stukken van de Tweede Kamer beschikbaar komen.