DEELNEMEN PDF Afdrukken E-mail

Bedrijven en organisaties kunnen deelnemer worden in stichting CaBO.  Al meer dan 35 jaar, sinds 1981, hebben vele gerenommeerde bedrijven en instellingen zich aangesloten. Destijds nog bij de juridische voorganger, namelijk Stichting Bedrijven met Bedrijfsbrandweer (SBB).

Waarom aansluiten bij stichting CaBO?

• Informatie uitwisselen met aangesloten bedrijven en elkaars kennis gebruiken.
  • Bijeenkomsten voor achterban bijwonen bij collega-bedrijven en andere interessante partijen bijv. NCTV, WMCN, VR Rotterdam-Rijnmond, LFR, Tata Steel, Shell, NedTrain, Luchtmachtbasis Volkel enz.
  • Bedrijven vertegenwoordigd bij relevante onderwerpen in overleg met overheidsinstantie.
  • Op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen op het gebied van calamiteitenbeheersing en -bestrijding.

Wie kan deelnemer worden?

Stichting CaBO richt zich op bedrijven en organisaties die door de aard van hun activiteiten met ernstige calamiteiten (situaties waarbij, zonder effectieve beheersing, grote aantallen slachtoffers kunnen vallen of grote maatschappelijke schade kan worden aangericht) geconfronteerd kunnen worden en die daarom over een eigen organisatie en middelen beschikken om deze effecten te beheersen. Het maakt hierbij niet uit of deze middelen worden ingekocht.

Bedrijven en organisaties die aan deze omschrijving voldoen zijn bijvoorbeeld: chemiebedrijven, raffinaderijen en andere bedrijven waar met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, vliegvelden, militaire onderdelen, havenbedrijven, ziekenhuizen en universiteiten.

Al deze bedrijven en organisaties kunnen schriftelijk een verzoek indienen tot aansluiting bij de stichting als deelnemer. Dit kan via het linkermenu Aanmelden.

Hoewel de stichting zich richt op bovenstaande bedrijven en organisaties, kunnen ook andere of kleinere bedrijven zich aanmelden als (buitengewoon) deelnemer van de stichting om zich te laten informeren door de stichting en haar aangesloten bedrijven en deel uit te maken van het kennisplatform.

Te allen tijde is een bedrijf of organisatie aangesloten als deelnemer. Een bedrijf (of bedrijfsonderdeel) meldt zich aan per vestiging en wijst schriftelijk één meerderjarig natuurlijk persoon aan die als contactpersoon optreedt en bevoegd is de deelnemer te vertegenwoordigen: deze persoon zal dus standpunten namens het aangesloten bedrijf inbrengen. Afzonderlijke vertegenwoordiging van bedrijfsonderdelen of door meerdere contactpersonen betekent dus apart aanmelden als deelnemer.

Buitengewone deelnemers

Buitengewone deelnemers kunnen bedrijven of instellingen zijn met aan calamiteitenbeheersing verwante activiteiten zoals advisering, opleiding, logistiek en onderhoud. Ook zij kunnen schriftelijk aangeven zich aan te willen sluiten bij de stichting als buitengewoon deelnemer via het aanmeldformulier. Het bestuur beslist over de aanvaarding van dit verzoek.