Symposium PDF Afdrukken E-mail

Eenmaal per jaar wordt er een symposium georganiseerd voor de aangesloten bedrijven en instellingen. Belangstellenden worden op het symposium geïnformeerd over inhoudelijke onderwerpen waar de stichting zich mee bezig houdt, relevante ontwikkelingen op het brede gebied van calamiteitenbeheersing en -bestrijding en soms geven deelnemers een kijkje in niet-alledaagse calamiteiten die binnen hun bedrijf zijn voorgekomen. Niet in de laatste plaats is het een bijeenkomst met ruimte om met collega's van andere bedrijven kennis te maken en van gedachten te wisselen. Vaak fungeert één van de aangesloten bedrijven als gastbedrijf.

Voorbeelden van onderwerpen bij de symposia de afgelopen jaren:

• Risico´s voor repressief optreden bij zware ongevallen
  • Aansprakelijkheid en Juridische aspecten rondom hulpverlening
  • Kwaliteit Bedrijfsbrandweerpersoneel, over bedrijfsbrandweeropleidingen
  • Herzienining van het Besluit Bedrijfsbrandweren (Art. 13) en de rol van Stichting CaBO hierin.
  • Noodzaak voor een beter gecoördineerd goederenvervoer per spoor
  • Afweging tussen bedrijfsbrandweer en (andere) BHV-organisatie
  • Visie van verzekeraar op beheersing van risico's en calamiteiten
  • Calamiteit in Buncefield
  • Virtueel oefenen
  • Innovatie bij opleiding en training van bedrijfsbrandweer en andere BHV-organisaties
  • Leren en oefenen: zin en onzin

Het symposium is allereerst bedoeld voor de deelnemers in de stichting. Per jaar wordt bekeken of het symposium ook open wordt gesteld voor andere belangstellenden. In de meeste gevallen zijn ook niet-deelnemers welkom een symposium bij te wonen om kennis te maken met de stichting en collega's.